GEEN ZIN VANDAAG

Je kent het wel. Je hebt zo’n dag waarbij er vrij weinig uit je handen komt. Genoeg te doen, maar je ertoe zetten lukt gewoon niet. Je focus is ver te zoeken, je gedachten dwalen maar af en eigenlijk heb je ook niet zo’n zin iets te doen. Waarschijnlijk voel je je aan het eind van zo’n dag niet veel beter en word je een beetje chagrijnig van jezelf, omdat je niet productief geweest bent.

Ik kan je vertellen, zo’n dag hebben we allemaal wel eens. Soms kan het heerlijk zijn om een beetje wat aan te rommelen. Op sommige dagen komt het echter niet goed uit en zit je jezelf alleen maar in de weg. Hoe kan je jezelf een schop onder je kont geven en toch aan de slag gaan?

1. Maak het overzichtelijk
Als we iets uitstellen, komt dat vaak doordat iets onoverzichtelijk is. Schrijven helpt! Alles wat je in je gedachtes laat zitten, slingert heen en weer in je hoofd. Wanneer je iets opschrijft, schrijf je letterlijk van je af en creëer je overzicht. Schrijf alle taken op die je deze dag wil doen. De To Do lijst je zojuist gemaakt hebt, gaat je verder helpen.

2. Maak keuzes
Wanneer je alles hebt opgeschreven, zie je op je To Do lijst misschien wel te veel taken staan voor één dag. Maak daarom keuzes. We hebben allemaal 24 uur in een dag en daar moeten we het mee doen. Kijk daarom op je To Do lijst en zet een sterretje (of markeer ze, wat jij dan ook fijn vindt) voor de drie belangrijkste taken van die dag. Aan deze drie taken ga je beginnen. Houd je tijd over? Top! Dan kan je daarna je lijst van boven naar beneden aan afwerken. Word vooral niet boos op jezelf als je je To Do lijst niet helemaal kan afvinken, want hé, je bent verder dan je vanochtend was.

3. Maak een planning
Zet bij je drie belangrijkste taken een tijdsinschatting neer. Hoe lang denk je er ongeveer mee bezig te zijn? Let op, ik zet niet voor niets het woord ongeveer neer. Til vooral niet te zwaar aan je tijdsplanning. Als je heel strak plant en je haalt het niet, kan je teleurgesteld raken in jezelf. Onnodig! Een globale tijdsplanning maken is fijn, zodat je je niet helemaal verliest in één taak. Goed is goed genoeg, het hoeft niet perfect. Bovendien zorgt het ervoor dat de taak (wederom) overzichtelijk wordt nu je weet hoe lang je er ongeveer mee bezig gaat zijn.

4. Cluster je taken
Een telefoontje plegen, een mail versturen, daarna aan een project werken, vervolgens vergaderen, nog een belletje wagen en daarna nog wat mails eruit gooien. Alles door elkaar doen kan een onrustig gevoel geven. Cluster je taken waar dat kan. Zet nadat je je drie belangrijkste taken gedaan hebt de taken die je nog wil doen geclusterd bij elkaar. Telefoontjes bij telefoontjes, mails bij mails, etc. Zo blijf je zoveel mogelijk gefocust.

5. Schakel afleiding uit
Zet je telefoon op niet storen, schakel je mail uit als je niet hoeft te mailen, zet de geluidjes van meldingen uit van je computer, zodat je niet wordt afgeleid door inkomende belletjes, mails en updates. Je kan je zo even volledig op je taak richten.

6. Beloon jezelf
Jezelf belonen. Dat doen we veel te weinig. En belonen is pas echt leuk als je er ook iets voor gedaan hebt. Dus heb je een taak af? Pak een lekkere kop koffie voor jezelf en geniet vijf minuten van die kop koffie. Neem even je rust. Doe verder niets anders. Kop koffie op? Klaar voor een nieuwe taak!

Zit je werktijd erop? Yes! Je hebt ontzettend je best gedaan. Misschien is niet alles af, je bent wel aan de slag geweest. En dat geeft een goed gevoel, toch?

 

Door | 2018-05-03T18:21:30+00:00 3 mei 2018|Professional Organizing, Stresscoach|0 Reacties
Tips & Tricks
Stresscoach Ontvang maandelijks mijn tips en tricks voor een overzichtelijk en ontspannen leven.
We respect your privacy.